Meer weten...

Eerste kolom van de multifunctionele oefenhal van het PLOT in Genk gezet

Op dinsdag 8 januari werd aan de Zwartegoudlaan in Zwartberg (Genk) de eerste kolom gezet van de multifunctionele oefenhal van PLOT (Provincie Limburg Opleiding en Training). Deze nieuwe oefenhal, die duurzaam gebouwd wordt, zal dienen voor de verschillende vormen van veiligheidsopleiding en -training die aan het PLOT gegeven worden (vnl. opleidingen politie, brandweer en ambulanciers).

Limburg telt in totaal ongeveer 4.325 politiemensen, brandweerlui en ambulanciers. Deze worden zo goed als allemaal opgeleid en bijgeschoold in het PLOT, de Limburgse provinciale veiligheidsschool te Genk.

“De openbare veiligheid is voortdurend in ontwikkeling. Maatschappelijke en technologische evoluties brengen niet alleen nieuwe behoeften en verwachtingen met zich mee op het vlak van veiligheid, ze stellen ook voortdurend hogere eisen aan het optreden, de bekwaamheid en de middelen van onze veiligheids- en hulpverleningsdiensten”, zegt gedeputeerde van Veiligheid Bert Lambrechts. “Om het werkveld goed te kunnen blijven faciliteren is er is er in de provincie Limburg nood aan een aangepaste praktijkgerichte oefenomgeving die realiteitsgerichte oefeningen toelaat.”

“Voor de verdere uitbouw van het PLOT kocht de provincie Limburg een 10 hectare groot terrein langs de Zwartegoudlaan, op de vroegere mijnsite van Zwartberg en vlakbij de huidige brandweerschool van het PLOT. Dit terrein biedt heel wat mogelijkheid tot verdere ontwikkeling van het PLOT. Dit is erg belangrijk voor de professionele opleiding van onze Limburgse politie- en brandweerdiensten”, zegt gouverneur Herman Reynders.

In juni 2017 werd a-tract architecture uit Hasselt aangesteld voor het ontwerp van een multifunctionele oefenhal en einde 2018 bouwbedrijf Mathieu Gijbels als aannemer.

“Het gebouw sluit esthetisch mooi aan bij het mijnverleden van de site en combineert functionaliteit met duurzaam bouwen en een mooie omgeving. Bovendien hebben we in onze opdrachtgever een partner gevonden in ons onderzoek en onze ambitie om circulair te bouwen”, aldus Kris Blykers van a-tract.

“De provincie Limburg vindt de beperkte ecologische voetafdruk van dit project belangrijk. Hoewel circulair bouwen nog in de kinderschoenen staat, willen we als provincie het goede voorbeeld geven en hebben we waar budgettair mogelijk, principes van circulair bouwen gehanteerd”, aldus gedeputeerde Bert Lambrechts.

Dave Beuten, algemeen directeur Nv Mathieu Gijbels: “Voor ons is dit project een ideale kans om te tonen dat we helemaal klaar zijn, om, voor zover mogelijk, circulair te bouwen. Wanneer wij in staal bouwen is dat staal steeds demontabel en volledig te recycleren. Dat we in onze eigen provincie dit voorbeeldgebouw mogen bouwen maakt ons erg trots en geeft ons kansen om deze kennis ook in andere projecten te kunnen tonen.”

Het gaat om een investering van iets meer dan 1,6 miljoen euro die de provincie Limburg volledig financiert.

“We zijn uitermate tevreden dat de werken van start gegaan zijn. Alle lesgevers kijken uit naar de nieuwe mogelijkheden die deze oefenhal biedt voor hun trainingen. Deze realisatie is dan ook een belangrijke eerste stap in de verdere uitbouw van de infrastructuur van het PLOT, waar we samen met het werkveld werken aan een veilig Limburg”, zegt Jacky Vastmans, directeur van het PLOT.

De bouw zal zeer snel gerealiseerd worden: al in september 2019 zijn de eerste opleidingen van de Limburgse provinciale veiligheidsschool op deze locatie voorzien.

Bouw mee aan limburg.be

woensdag, 10 april 2019
Bouw mee aan Limburg.be van morgen
Afgelopen zomer en de voorbije weken liepen er verschillende online oefeningen om in kaart te brengen waarvoor bezoekers onze websites gebruiken en hoe ze de taken groeperen. Met het eindresultaat van...