Aanleg fietsbrug Rotem van start

woensdag, 12 augustus 2020

In augustus start de stad met de aanleg van een fietsbrug over de Kantonsweg ter hoogte van het fietspad over de voormalige spoorweg As-Maaseik. Vandaag de dag moeten fietsers de Kantonsweg hier gelijkgronds kruisen, wat tot gevaarlijke situaties leidt en tevens niet aangenaam is om vlot door te kunnen fietsen. Door de aanleg van een fietsbrug, gesubsidieerd door de provincie Limburg, hoeven fietsers in de toekomst geen gemotoriseerd verkeer meer te kruisen.

Tijdens de werken zal de Kantonsweg afgesloten worden voor alle verkeer ter hoogte van de voormalige spoorweg. Het toeristisch fietspad zal worden omgeleid via de Biesestraat en de Ritserstraat.

“Het verkeer over de Kantonsweg wordt omgeleid via de Eekhoornlaan en de Rozenlaan”, aldus burgemeester Sofie Vandeweerd. “De Eekhoornlaan wordt deels een éénrichtingsstraat in de richting van de Kantonsweg/Watering. De Rozenlaan wordt deels een éénrichtingsstraat in de richting van de Burg. Henrylaan. Vrachtverkeer (+ 3,5 ton) dient om te rijden via de Brugstraat en de Europalaan richting Opoeteren of via de Watering richting de Rotemerlaan / Steenweg naar Neeroeteren.“

De buurtbewoners worden verder gedetailleerd op de hoogte gebracht van de start en de planning van de werken d.m.v. een informatiefolder.

Het stadsbestuur is tevreden dat dit project eindelijk gerealiseerd kan worden. Schepen van mobiliteit Koen Sleypen: “We kunnen dankzij dit project en de fiets- en faunapassage vlakbij op de Europalaan twee gevaarlijke oversteken van de fietssnelweg F75 veilig maken. Dat komt de fietsers in onze stad en bij uitbreiding de hele regio alleen maar ten goede.”

Deze nieuwe fietsbrug kost zo’n 820.000 euro en wordt gerealiseerd met steun van de provincie Limburg. Gedeputeerde Bert Lambrechts, bevoegd voor o.a. mobiliteit: “Dit mooie project is maar gerealiseerd kunnen worden dankzij gebundelde inspanningen van het stadsbestuur (initiatiefnemer) en het provinciebestuur (financierder). Het past binnen onze ambitie om het Limburgse fietssnelwegennetwerk verder uit te bouwen en de aanwezige knelpunten systematisch aan te pakken. De fietsbrug zal concreet deel uitmaken van de fietssnelweg op het Kolenspoor die het Maasland verbindt met West-Limburg over een lengte van 58 kilometer.”