De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken.

Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om in de site te navigeren, of om te voorzien in door jou aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren van de functionaliteit van de website door het opslaan van jouw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker op maat gemaakte reclame en andere informatie te tonen.
vrouw fietst op een fietspad

Fietsvoorzieningen binnen het Fietsfonds

De gemeenten, de provincie en de Vlaamse overheid werken stap voor stap aan de realisatie van fietsvriendelijke infrastructuur op het uitgetekende netwerk. Gemeenten kunnen voor de aanleg en de verbetering van de fietsinfrastructuur op het netwerk subsidies aanvragen bij de provincie. Die subsidiepot heet het “Fietsfonds”.

Fietsinfrastructuur kan alleen gesubsidieerd worden als de infrastructuur voldoet aan de voorwaarden die opgenomen zijn in het Fietsvademecum. Er zijn o.a. voorwaarden rond de breedte van fietspaden, het materiaalgebruik en de afscherming van de rijweg.

In essentie komt het Fietsfonds neer op het volgende.

  • De provincie subsidieert 90 % van de kosten van het fietspad en vordert hiervan ongeveer de helft terug bij Vlaanderen. De gemeente draagt zelf nog 10 % van de kosten voor de aanleg van het fietspad.
  • De subsidieerbare posten worden in het reglement duidelijk omschreven.
  • Realisaties van de fietssnelwegen worden voor 100 % gesubsidieerd indien ze voldoen aan de voorwaarden.
  • De kwaliteitscontrole van projecten gebeurt binnen de procedure van de projectstuurgroep (PSG) vastgelegd in het decreet basisbereikbaarheid.

Er wordt dus een onderscheid gemaakt tussen fietsvoorzieningen op fietssnelwegen enerzijds en fietsvoorzieningen op andere routes van het BFF anderzijds. Daarom werden ook twee verschillende subsidiereglementen opgesteld: 

Beslissingsdiagram subsidie voor bovenlokale fietsverbindingen

Contacten Fietsfondsdossiers

Om de dienstverlening binnen het fietsbeleid zo effciënt mogelijk te organiseren, werd de provincie ingedeeld in twee districten: een noordelijke helft en een zuidelijke helft. De centrumsteden Genk en Hasselt, vallen onder beide districten. 

  • Noord-Limburg: Ruben Vandael - tel. 011 23 83 13
    Gemeenten: As, Bocholt, Beringen, Bree, Dilsen-Stokkem, Genk, Ham, Hamont-Achel, Hasselt, Hechtel-Eksel, Heusden-Zolder, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Leopoldsburg, Lommel, Lummen, Maaseik, Oudsbergen, Peer, Pelt, Tessenderlo en Zonhoven.
  • Zuid-Limburg: Michiel Beckers - tel. 011 23 83 51
    Gemeenten: Alken, Bilzen, Borgloon, Diepenbeek, Genk, Gingelom, Halen, Hasselt, Heers, Herk-de-Stad, Herstappe, Hoeselt, Kortessem, Lanaken, Maasmechelen, Nieuwerkerken, Riemst, Sint-Truiden, Tongeren, Voeren, Wellen, Zutendaal.
Ontdek de visie over het Kolenspoor - cover van de brochure
naar het online platform Limburg in cijfers

Nieuws

maandag, 18 oktober 2021
Schepen en burgemeester van Maasmechelen knippen het lintje door, samen met Stijn van de provinciale afdeling Mobiliteit.
Op vrijdag 15 oktober werd de Dokter Haubenlaan in Maasmechelen feestelijk geopend. Die kreeg onder meer nieuwe vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de rijweg. De...
vrijdag, 01 oktober 2021
Gedeputeerde Lambrechts naast de fietsteller in Kuringen vlak na de installatie ervan.
De coronamaatregelen versoepelen, thuiswerk is niet langer aanbevolen en dus nemen onze verplaatsingen toe. Files en volle parkings zijn weer terug van weggeweest, maar ook de...
donderdag, 23 september 2021
Stratenplan met situering van de Taunusweg in Genk
Ter hoogte van industriezone Kieleberg (Genk, Bilzen) fiets je op de fietssnelweg Albertkanaalroute (F72 Hasselt - Maastricht) via de Taunusweg en de Henry Fordlaan. Aan...