Ook voor het natraject vind je een PowerPoint-presentatie onder "Voorbereiding".
Algemene vragen
Doel: nadenken over de eigen vaardigheden met het verkeerspark als toetsingsmiddel
Duur: ca 20 minuten
Een nabespreking met de leerlingen over het verkeerspark is belangrijk, zo kun je samen met de leerlingen de fijne, maar ook moeilijke aspecten van het verkeerspark bespreken. Vragen die hierbij kunnen worden gesteld zijn:
- Wat vonden jullie van het verkeerspark?
- Wat vonden jullie fijn?
- Wat vonden jullie minder fijn?
- Wat vonden jullie moeilijk?
- Wat vonden jullie makkelijk?
- Waar zouden jullie nog rond willen werken in de klas?
- ...
Geef zelf een les!
Nu dat er zowel theoretisch als praktisch met de leerlingen gewerkt is rond de verkeersborden en -regels mogen ze zelf een les geven.
Uit interviews met leerlingen die deel hebben genomen aan het verkeerspark blijkt dat zij graag zelf een les willen geven over de verkeersborden. Het geven van een les kan gebruikt worden als toetsingsmiddel naar de kennis van de leerlingen.
Het voorbereiden, geven en luisteren naar de lesjes zorgt voor een verbeterde kennis over de soorten verkeersborden van de leerlingen.
- Verdeel de klas in groepjes van 2-3 leerlingen en geef iedere groep een soort (gebodsbord, gevaarsbord, etc.) verkeersbord.
- De leerlingen moeten nu zelf een lesje over dit soort verkeersbord geven. Ze krijgen 30 minuten om voor te bereiden in de klas, de bespreking zelf duurt ca. 10 minuten per groep.
- Voorbeelden van wat er verteld kan worden:
- uitleg over de betekenis van het soort verkeersbord
- hoe ziet dit soort bord er meestal uit?
- voorbeelden van verkeersborden van deze soort en de betekenis hiervan
- een situatie laten zien waarin dit soort verkeersbord zou staan.