Vrijwilligers en provinciebestuur breken een lans voor oude bomen: nieuw boek bundelt 120 merkwaardige Limburgse bomen

De voorbije vijf jaar inventariseerden de vrijwilligers van de Limburgse Bomenwerkgroep 5 000 merkwaardige bomen. 120 van die unieke Limburgse bomen zijn door de werkgroep en het Provinciaal Natuurcentrum gebundeld in de publicatie “Merkwaardige bomen in Limburg – Op pad met bomenjagers”.

Zo werkt provincie Limburg aan een draagvlak voor oude en unieke bomen. Het uiteindelijke doel: oude bomen behouden, jonge bomen kansen geven om oud te worden en plaats geven aan diverse bomen in privétuinen, parken en op openbare terreinen.

Oude bomen als bondgenoot tegen klimaatverandering

Vroeger waren bomen belangrijk: ze hadden een religieuze of symbolische functie of ze markeerden grenzen. En ze kregen een vaste plek op speelplaatsen. Sinds de tweede helft van de 20ste eeuw ervaren we bomen vaak als hinderlijk. Ze staan in de weg en worden gekapt. Die oude bomen hebben nochtans een belangrijke rol in de klimaatcrisis. Daarom streeft de provincie naar ruimte voor bomen.

Bert Lambrechts, gedeputeerde van Milieu en Natuur, is hoopvol: “Intussen is het duidelijk dat bomen zorgen voor een gezonde en aangename werk- en leefomgeving en dat ze helpen in de strijd tegen de klimaatverandering. Daarom streeft de provincie naar een groenere en meer klimaatrobuuste openbare ruimte. Zo subsidiëren we scholen die hun speelplaats vergroenen. Vorig jaar maakten we daarvoor 245 881,57 euro vrij. En er zijn de campagnes ‘Klimaatbomen in Limburg’ en ‘Limburgse Klimaattuinen’, elk met een eigen website. Gemeenten en steden gaan we ook helpen om het beheer van hun bomen meer structureel aan te pakken. Bomen lopen dus als een rode draad door ons beleid.”

20 bomen met een verhaal

Al vijf jaar doorkruisen de vrijwilligers van de Limburgse Bomenwerkgroep onze provincie, op zoek naar merkwaardige bomen. Zo ontdekten ze al 5 000 bomen in privétuinen, kasteelparken en op gemeentelijke gronden. Telkens noteren ze de soortnaam, hoogte, dikte én exacte GPS-locatie. De nieuwe publicatie “Merkwaardige bomen in Limburg” maakt die kennis inzichtelijk.

Jan Mampaey, diensthoofd van het Provinciaal Natuurcentrum: “We kunnen het belang van een divers bomenbestand niet genoeg onderstrepen. Daarom inventariseren onze vrijwilligers van de Limburgse Koepel voor Natuurstudie (LIKONA) de merkwaardige bomen in onze provincie. Het nieuwe boek beschrijft de maatschappelijke waarde en de diversiteit aan oude en merkwaardige bomen in Limburg. 120 bomen uit 27 gemeenten krijgen een gezicht met paginagrote foto’s. De lezers moeten de bomen echt kunnen bekijken. Daarom kozen we voor bomen op openbare plaatsen, of in parken die toch regelmatig open zijn voor het publiek. Daarnaast selecteerden we ook een reeks tuinbomen. Die bomen zijn altijd zichtbaar vanaf de straat en de eigenaars gaven hun toestemming.”

Twee unieke Limburgse dreven

Jef Van Meulder is vrijwilliger bij de Bomenwerkgroep en één van de bezielers van de nieuwe publicatie: “Een selectie maken van 120 bomen voor het boek was niet vanzelfsprekend. Je hebt evidente invalshoeken zoals de nieuwe stadsboom die bestand is tegen de opwarming van het klimaat. Maar er zijn nog zoveel andere verhalen. En natuurlijk speelt de emotionele waarde van bomen ook mee. Uiteindelijk kozen we voor 12 thema’s. Mijn persoonlijke toppers zijn twee unieke, majestueuze dreven: die met dakspaaneiken in Geistingen (Kinrooi) en eentje met gewone platanen in Riemst. Waarom? De dakspaaneik is een van de meest zeldzame laanbomen van België en de plataan moet zowat de meest verknoeide boom van België zijn. Behalve in Riemst dan, waar de reuzen nooit geknot zijn. Maar niet alleen op openbaar domein verdienen bomen hun plek. Ook in tuinen horen ze thuis. Maak wel altijd een doordachte keuze, en vermijd knotten en snoeien. De apenboom is een mooi voorbeeld van een modeboom die in de jaren ‘60 en ‘70 furore maakte. Omdat de boom al snel te groot werd, verdween hij even snel als hij gekomen was. Waar de apenboom wel overleefde, palmt hij nu vaak de volledige voortuin in.”

De bijzondere collectie van kasteeldomein Vogelsanck

In de nieuwe publicatie ontdek je ook 9 parken en 6 bijzondere collecties. Via privé(kasteel)parken vonden bepaalde boomsoorten hun weg naar België. De bijzondere collecties, zoals het park van Kasteel Vogelsanck in Heusden-Zolder, zijn vaak het levenswerk van gepassioneerde liefhebbers.

Baron de Villenfagne de Vogelsanck is fier op zijn collectie: “Het kasteeldomein is sinds 1741 eigendom van de familie. Generatie na generatie bouwen we ervaring op rond het beheer van parken, bossen en bomen. Mijn voorouder Jean-Louis de Villenfagne liet zo’n 200 jaar geleden 150 boomsoorten uit binnen- en buitenland aanplanten, creëerde een arboretum en introduceerde onder andere de weymouthden in België. Spijtig genoeg tastte blaasroest, een schimmelinfectie, bijna alle weymouthdennen in Limburg aan. In mijn park vind je ook een van de oudste Japanse parasoldennen van ons land en enkele bijzondere Magnolia’s.”

De publicatie “Merkwaardige bomen in Limburg – op pad met bomenjagers” is een rijk geïllustreerde uitgave van de Limburgse Bomenwerkgroep en het Provinciaal Natuurcentrum.
Het boek kost 35 euro of 45 euro (incl. verzending) en is te koop aan de balie of via de website van het Provinciaal Natuurcentrum: www.provinciaalnatuurcentrum.be/merkwaardigebomen

Weet jij een merkwaardige boom staan? Laat het ons dan weten: bwglikona@gmail.com